"...Kaikki liekit kasvoillani, kaikki vapinat äänessäni, ovat vain loputonta virtaa..."

torstai 2. lokakuuta 2014

*Kuumotusta syyspimeään - Pelivertailussa 6 kauhupeliä pc:lle*

Steamin ihanaisista alennusmyynneistä kohdalleni osui tälle syksylle yllätyksekseni useampi kauhupeli, joita olen poikaystäväni kanssa päässyt kokeilemaan. Iloksenne laitan tällä kertaa pläjäykset samalle lähtöviivalle ja katson, mikä tai mitkä selviytyvät tässä apokalyptishumoristisessa pelivertailussani.

Keihäänheitto gone seriously wrong (Doorways)


Käsittämättömiä ohjeistuksia (The House)

Kuten monet kauhuseikkailut ja selviytymiskamppailut aikojen saatosta lähtien, alkaa tämäkin trillerinäytös pimeästä ja avarasta paikasta josta potentiaaliset selviytyjämme löytävät itsensä. Seurailtavanamme on kourallinen kauhupelejä joista jokaisella on omat vahvuutensa sekä heikkoutensa. Kandidaatit ovat nimeltään Doorways, The House, Outlast, The 7th Guest sekä Left 4 Dead jatko-osineen.

Hetken toisiaan ihmeteltyään alkavat nämä ilmestykset viimein ottaa kontaktia toisiinsa. Osa peleistä selkeästi tuntuu noteeraavan joidenkin tapausten menestyksekkään historian. Pikaisen esittelykierroksen aloittaa vanhin konkari the 7th Guest, edesmenneen Trilobyten sekä Virgin Gamesin 1993 ilmestynyt kauhupeli. Seitsemännellä vieraalla on kauhugenrestään huolimatta mustaa huumoria silmäkulmassaan ja tämä mainitsee myös poikineensa jatkoa pelillä the 11th Hour.

Hullujenhuoneen "parannuspenkki" (Outlast)

Selkeästi piilohuumorilla varustettu taulupuzzle (The 7th Guest)

Muut pelit nyökkäävät ja tunnustavat olevansa tavalla tai toisella puheenvuoron ottaneelle reliikille velkaa. Kurkkuaan köhäyttää Left 4 Dead sekä tämän lähes identtinen kaksosensa Left 4 Dead 2. Näiden kaksosten suosio on tuonut Turtle Rocks Studiosille sekä Valvelle mainetta ja mammonaa aina vuodesta 2008 asti. Parivaljakko tunnustaa hymyillen omaavansa runsain mitoin faneja yhä tähän päivään asti ja lainkaan pröystäilemättä he paljastavat olevansa yksi Steam-palvelun kantavista voimista.

Joukon katseet kääntyvät vuorostaan Doorwaysiin, joka vaatimattomahkosta ulkonäöstään huolimatta tuntuu piilottavan nerokkaita ominaisuuksia sisälleen. Doorways, tuo 2013 julkaistu kauhupuzzleilu, paljastaa ihailevansa suuresti Amnesia-pelisarjaa. Tämä kuitenkin muistuttaa, että Doorways-sarjasta on ilmestynyt vasta kaksi osuutta ja että jatkoa on erittäin todennäköisesti luvassa.

Zoey a.k.a Resia tähtäimessä (Left 4 Dead)

Eriskummallinen veitsenheittoleikki (The 7th Guest)

Joukosta selkeimmin poikkeava ilmestys, Outlast, ottaa nyt puheenvuoron. Red Barrelsin 2013 ilmestynyt selviytymiskauhu kuvailee itseään todelliseksi hard core -selviytyjäksi ja heilauttaa kädessään olevaa pientä videokameraa. Pienoiseen maineeseen noussut ilmestys on ollut pelattavana etenkin monen youtube-pelaajan listoilla.

Viimeiseksi ääneen pihahtaa The House. Tämä peli on joukkion nuorin jäsen, Konsordo-peliyhtymän 2014 synnyttämä tapaus, joka muistuttaa ulkoisesti erittäin erehdyttävästi Amnesia: the Dark Descentiä. The House kuvaileekin itseään saman kaltaiseksi kokonaisuudeksi vaillinaisella englannilla.

Ken on tuo kummajainen pimeässä...? (Doorways)

Yksinkertaistakin yksinkertaisempaa esinemallinnusta (The House)

Joukkio lähtee matkaan pimeydessä. Aseistus on olematon lukuunottamatta Left 4 Dead -sisarusten takataskuihin piilotettua sähkökitaraa sekä katanaa. Valaistuksesta vastaa The House mitättömällä tulitikkuaskillaan sekä Outlast videokameroineen, jonka yövalaisu-ominaisuus heijastaa kaukaisetkin tummanpuhuvat nurkat. Joukkio kuulee jostain kaukaisen ulvonnan; onko se susi vai jokin epäkuollut painajainen...? Vain yö tietää.

Pelikavalkaadi yrittää liikkua vikkelästi varjojen turvin. Nuorin peli, The House, tuntuu kuitenkin jäävän armottomasti jälkeen. Muut koettavat raahata tätä väkisin perässään, mutta huonokuntoinen tapaus jää nuokkumaan kalseaa betonimuuria vasten. Tämä ei kerta kaikkiaan pysy muiden perässä ja  perusteleekin olemustaan surkeasti tönkköliikkeisyydellään sekä järjellisellä vaillinaisuudellaan.

Kummallinen, loikkiva kohde voi aiheuttaa päänvaivaa (Left 4 Dead)

Pehmustetun huoneen hyypiö tuli tervehtimään (Outlast)

Kärjessä kulkeva Outlast huudahtaa joukkiota jatkamaan matkaansa ja lievästi vastahakoisesti sekä pettyneinä ystävykset päättävät jättää The Housen taakseen. Tämän siluetin häipyessä usvaan jäljellä olevat alkavat kerrata lyhyitä kokemuksiaan jälkeenjääneestä toveristaan. He muistavat miten tönkkö peli oli jo introsta lähtien: autokuskin kädet eivät kääntyilleet auton liikkeeiden mukana lainkaan, pelin päähenkilö ei osannut tehdä yksinkertaista loikkaa ja kaiken kattava ympäristön mallinnus oli surkeaa aina ruohikosta ja puustosta sisätilojen esineiden ulkomuotoon. Pelottavat elementit olivat kerta-hätkähdys -luokkaa jpeg-kuvien muodossa, talojen portaat ja muut sisätilojen ulottuvuudet täynnä rasittavia bugeja sekä yleinen käyttöliittymä ärsyttävän toimimaton. Tulitikut ja kynttilät, ainoat valon lähteet, paloivat loppuun järjettömällä vauhdilla ja vastaan tömistelevät viholliset olivat kummallisen läpikuultavia bugihirmuja.

Joukko hätkähtää ja kuulee, miten valtava lössi laahaavia ja verenhimoisia räyhäpäitä on syöksynyt onnettoman the Housen kimppuun. Tämän tuskanhuudot saattelevat jäljellä olevat jälleen matkaan; ainoastaan säälin pilkahdus hersyilee herkimpien kyynelkanavilla.

Patsasmiehen kosto (Doorways)

Puutarhatonttu kohtaa piileskevän zombin (Left 4 Dead 2)

Kirjava joukkomme saapuu suurelle aitaukselle. Kaukaa takaa kuuluu raatelunääniä jotka tuntuvat voimistuvan. Paniikki yltyy ja pelit alkavat jälleen keskustelemaan keskenään. Left 4 Dead -sisarukset ehdottavat hirviöjoukon kohtaamista ja puolustautumista näitä vastaan, mutta Outlast sekä the 7th Guest pudistelevat päätään. Doorways ehdottaa aidan kiertämistä, mutta the 7th Guestilla on parempi idea: he kiipeäisivät sen yli ja välttäisivät kohtaamisen verenhimoisen lauman kanssa. Pikaisesti ystävykset heilauttavat Left 4 Dead -kaksoset muurin toiselle puolelle. Outlast tulee heidän jälkeensä jättäen Doorwaysin sekä the 7th Guestin verilöylyn kynnykselle. Vahvarakenteinen Doorways viittoo kumppanustaan kipuamaan aidan yli häntä pitkin, sillä the 7th Guest on joukkion aivot jota ei voi uhrata. The 7th Guestin tömähtäessä kostealle maalle aidan toisella puolella, joutuvat selviytyneet todistelemaan valtavaa epäkuolleiden hyökyaaltoa vyörymässä epäonnisen Doorwaysin päälle.

Yhdessä jäljellä olevat pelit juoksevat usvan sekaan etsimään pakopaikkaa zombeilta. He surkuttelevat kyynelsilmin Doorwaysin potentiaalia sekä visuaalista antia. Kyseisessä seikkailussa pelaaja kykeni porautumaan murhaajien mieliin sukeltamalla yliluonnollisille, pimeille kentille, joissa edettiin soihtujen ja välkkyvien loisteputkien valossa kohti loppukohtaamista mielipuolen kanssa. Edetessä oli mahdollisuus kerätä muistiinpanoja, jotka valottivat juonta ja antoivat vihiä etenemiseen. Niin kaunis mallinnus kuin lupaava kehityskään eivät kuitenkaan muiden pelien mielestä riittäneet, vaikka mahdollisuusaste olikin loistava; keräiltävää oli melko vähän ja peli oli jätetty molemmissa ilmestyneissä chaptereissä melko vaillinaiseksi muutamia oivalluksia lukuunottamatta.

Kornista ulosannistaan huolimatta muistijälki Hohdosta on väistämätön (The 7th Guest)

Onneton loppu (Outlast)

Edessä häämöttää suuri kartano. Talon ovet ovat kuitenkin lukossa. Lukituksen kykenee poistamaan ainoastaan purkamalla järjestelmän, joka on laitettu puzzle-muotoon suuren pihamaan toiselle puolelle. Joukkio siirtyy ihmettelemään ratkaistavaa järjestelmää. Left 4 Dead -kaksoset pyörittelevät silmiään ja Outlast jää valaisemaan pimeää rakennusta videokamerallaan. The 7th Guest ymmärtää olevansa ainoa, jolla on kapasiteettia ongelman ratkaisemiseksi. Tämä lähettää sisarukset vartioimaan pihamaata ja käy ongelman kimppuun. Kaksoset kuitenkin kiljahtavat huomatessaan zombien oppineen kiipeämään korkean aidan yli, ja he käskevät the 7th Guestin pitää kiirettä.

Seitsemäs vieras ymmärtää ajan käyvän vähiin, joten tämä komentaa muut kartanon ovelle. Hän ymmärtää myös saavansa kiperän probleeman ratkaistuksi vain hetkellisesti; lukitusjärjestelmän purun jälkeen se täytyisi uudelleenaktivoida, jotta lauma epäkuolleita jäisi talon ulkopuolelle. Left 4 Deadit sekä Outlast hoputtavat the 7th Guestiä, joka päästää kolmikon sisälle kartanoon lukiten jälleen järjestelmän. Muiden päästyä turvallisesti taloon sisälle, tämä huikkaa kovalla äänellään hyvästit.

Karmea talo odottaa vierailijoita (The House)

Mielisairaalan pihan allas täyttyy pimeällä verestä (Outlast)
Kolmikko romahtaa lankkulattialle: heidän arvostetuin ja viisain jäsenensä uhrasi juuri itsensä. Hetken hiljaisuuden jälkeen he kuitenkin tuumaavat yhteisvoimin, ettei the 7th Guest olisi kuitenkaan kestänyt enää kovinkaan montaa pelikertaa, sillä tälle oli kertynyt jo ikää riittävästi, mikä aiheuttaa väistämättä lagauksia sekä yleistä kankeutta. Pelin puzzlet olivat mielenkiinnosta huolimatta ehkäpä liian hankalia etenkin muille kuin englantia äidinkielenään puhuville. Esirenderoidut taustat antoivat nostalgiatripin huvittaen samalla koomisine näyteltyine kohtauksineen. Hieno musiikki kruunasi itse juonen, joka oli hyvin mielenkiintoinen joskin sekavahko.

Outlast muistuttaa sisaruksia ulkona vaanivasta vaarasta; puolikuolleet kaapivat kartanon pariovea ja metallitettuja ikkunoita ja örisevät kumeilla äänillään seinän toisella puolen. Jostain lattian alta kuuluu etäinen ääni. Kolmikko ryntää portaat alakertaan löytääkseen radiovastaanottimen, jonka toisesta päästä kuuluu Steamin tuttu ja turvallinen ääni. Left 4 Deadit naurahtavat yhteen ääneen ja vastaavat innokkaasti lähetykseen; he onnistuvat pyytämään Steamilta helikopterin, joka tulisi noutamaan kolmikon kartanon katolta. Samassa yläkerran täyttää kaamea rysähdys: zombit ovat päässeet taloon.

Mielipuoli kokeilemassa kidutuslaitettaan (Doorways)

Fire take with me...? (The House)

Sisarukset rynnivät aseet tanassa yläkertaan; katanalle sekä kitaralle tulee samantein käyttöä. Outlast hiiviskelee seinänviertä ja valaisee pimeitä väyliä kameransa valolla. Kolmikko saapuu pian yläkertaan vievien portaiden pähään ja kaiteen viertä käyden he taistelevat tietään toiseen kerrokseen: kolmikolla olisi silti vielä löydettävinään reitti kattotasanteelle. Left 4 Dead -kaksoset paiskovat ovia auki etsien kulkua katolle, eksyen lopulta Outlastista. Videokamera tärisevässä kädessään Outlast päättää piiloutua sängyn alle odottamaan suurimman zombitulvan hiipumista.

Left 4 Deadit löytävät reitin katolle ja he huutavat Outlastille. Molemmat kuitenkin ymmärtävät, että aika on vähissä. Helikopterin pärinä kuuluu jo etäältä. Yhteistuumin kaksikko kiipeää portaat katolle, joka on yht´äkkiä alkaneesta rankkasateesta litimärkä. Kopteri kieppuu joitakin kymmeniä metrejä etäällä taistellen yltyvää tuulta vastaan. Left 4 Dead nostaa kättään sisaruksensa sivallellessa haudoista nousseiden ruumiinjäseniä irti. Viime metreillä kaksoset onnistuvat loikkaamaan kopteriin. He polkevat epäkuolleiden kätösiä irti näiden yrittäessä ojentautua raatelemaan heitä, mutta molempien onneksi kopteri nousee säätä ja hirviöitä uhmaten.

Ratkaistu maisemapuzzle (The 7th Guest)

Lusikoinnin riemua (Left 4 Dead)

Sisarukset huokaisevat päästessään pehmeille penkeille. He katselevat alla häämöttävää kartanoa ja sen zombeista täyttyvää kattotasannetta. Vanhempi sisaruksista mainitsee, että Outlast oli erittäin lupaava ja kätevä kauhupelikumppani. Peli onnistui säikäyttelemään ja ahdistamaan pelaajan, joka videokamera ainoana turvanaan joutui pakoilemaan mielisairaalan hulluja potilaita sekä henkilökuntaa huoneista toiseen kaappikomeroita sekä sängynalustoja pitkin. Kaunis grafiikka, mieltä kiristävä tunnelma sekä mielenkiintoinen juoni tekivät pelikokemuksesta unohtumattoman. Nuorempi sisaruksista pudistaa kuitenkin päätään hymyillen ja lisää, että peli ei välttämättä jaksa uusiutuvia pelikertoja, mikä yhdessä loputtoman ja toisinaan pitkästyttävän piileskelyn ja pakoilun kera luo Outlastille sen ainoat heikkoudet.

Left 4 Dead -parivaljakko katsahtaa toisiaan haikeina mutta samalla myös tyytyväisinä. He ymmärtävät, että näiden kahden pelin suosio perustuu ansaitusti moneen eri aspektiin. Pelattavuus on riittävän monipuolinen sekä yksinkertainen, asekavalkaadi riittoisa sekä kentät useampilohkoisia ja kiinnostavia. Viholliset Left 4 Dead -pelisarjassa ovat kyllä jo monesti nähtyä zombimättöä, mutta onneksi erikoisinfektoituneet zombit ovat mukava piristysruiske näihin kauhupeleihin. Useampi hahmovaihtoehto sekä erityisen hyvin toimiva multiplayer netissä mahdollistavat jokaisesta pelikerrasta erilaisen. Tiimipelaaminen yhdessä oikeiden ihmisten kanssa on yksi kantavimmista Left 4 Dead -sarjan voimista, minkä vuoksi pelikaksikon pariin jaksaa palata yhä uudelleen.

Kertomuksessa menehtyneiden pelien muistolle (The House)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti